Dag 19, 15 februari 2015 - Reisverslag uit Mapua, Nieuw Zeeland van JokeenTon Bakker - WaarBenJij.nu Dag 19, 15 februari 2015 - Reisverslag uit Mapua, Nieuw Zeeland van JokeenTon Bakker - WaarBenJij.nu

Dag 19, 15 februari 2015

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg JokeenTon

15 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Mapua

Vanmorgen weer vroeg op pad voor een herkansing van de Whale Watch. En ja hij ging. Het was de tweede boot in dagen.
De boten van 6 en 7 uur waren nog gecancelled.
Wel was er behoorlijke kans op seasickness.
Voor de zekerheid toch maar een pilletje genomen. Maaar achteraf viel het reuze mee.
Goed aangekleed, ijsmuts, warme trui, want het was winderig en maar 11 graden.
De tocht begon best heftig, maar naar mate we op de plaats van bestemming kwamen, werd het rustiger.
Er was een Sperm Whale gespot. We waren met twee boten.
Na een 5-10 minuten naar de rug van de walvis te hebben gekeken, die wat bewoog en af en toe "ontluchtte", ging ie onder en kon je geweldig zijn staart zien. Dat was dus het topmoment. En de bemanning van de boot kan precies zien wanneer dat gebeurt en waarschuwt ook dat je je camera in aanslag moet hebben.
Toen kwam er via de radio een seintje binnen dat elders nog een walvis was gespot. Toen gingen we met volle vaart, en dat is hard, naar die plek. En ja hij was er nog.
Nog geen 3 minuten later ging ie duiken en hups weer die staart.
Ze springen niet uit het water, zoals orca's wel doen.
2 walvissen was geweldig. Toen gingen we naar een gebied waar dolfijnen waren gespot. Weer met volle vaart. Het lijkt dan net een jetboot.
Wel meer dan 200 dolfijnen in scholen waren aan het spelen en duiken. Geweldig, ook vlak bij de boot.
Wel moeilijk ze te vangen met de camera, want ze zijn erg vlug.
We hopen dat het is gelukt. Bij de foto's zie je maar een klein gedeelte. De mooiste kunnen we niet uploaden. Wel wifi, maar meestal maar beperkt.
Het was dus een geweldige ochtend. En nu scheen de zon weer.
Toen op weg naar Mapua. ca 4 uur rijden langs de kust. Eerst SH1 en daarna SH6. Onderweg geluncht en in Nelson een salade gegeten. Heerlijk in het zonnetje bij 20 graden.
WE zijn nu in het huisje voor 3 nachten in Mapua of eigenlijk is het Ruby Bay. Weer een geweldig onderkomen.
Double view cottage. Woonkamer/keuken, 2 slaapkamers, badkamer. Uitzicht over de bergen aan de ene kant en over de Ruby Bay aan de andere kant. Hier wil je toch niet meer weg.
Cottage op een terrein van 5 ha met een hele mooie tuin.
Vriendelijke ontvangen met meteen uitleg over hoe en wat we wilden doen. Self-catering, maar dat lukt prima in een huis waar alles is. Ook een wasmachine, BBQ, afwasmachine en wifi.
Weliswaar beperkte Mb's, maar wel snel. Weer toppie.

• 15 Februari 2015 - 09:04

JokeenTon Bakker:

Jaa, er zijn een paar mooie foto's van de 'whale watch' bijgeplaatst.

• 15 Februari 2015 - 14:33

Hans:

Heerlijk, zo'n whalewatch tocht. Het zijn imposante dieren en de"rit" in het bootje is ook een spannende ervaring, als je er tenminste van houdt! Aan de foto's van het terrasje in Nelson te zien, zijn jullie vlakbij de trappen naar de moderne cathedraal geweest. Klopt dat? Als het goed is moet bij dat café-restaurant een borstbeeld staan van de eerste Nederlandse eigenaar, die de terrasjes cultuur in Nieuw Zeeland heeft geïntroduceerd. Als je nog een keer in Nelson komt moet je het automuseum en het museum van draagbare kunst (in hetzelfde gebouw) bezoeken! Vergeet dan ook niet een wandeling over het fraaie brede strand te maken, niet ver daar vandaan.

• 15 Februari 2015 - 22:02

Martin En Anita:

Wat zal het indrukwekkend zijn geweest om de walvissen in levende lijve te zien. Prima foto's overigens. Dat jullie ook die gestrande walvissen (grienten) hebben gezien is wel heel bijzonder en heel treurig. Het is bij ons in het nieuws geweest. Heel veel plezier verder op deze bijzondere reis.

• 16 Februari 2015 - 09:22

JokeenTon Bakker:

Goed gezien Hans, op de hoek stond inderdaad het borstbeeld van Eelco Boswijk die daar in 1961 begonnen is ;-))
    Het WOW staat ook op ons lijstje en het strand kunnen wij nooit overslaan, daar moeten wij altijd even lopen!! Wij gaan daar woensdag waarschijnlijk heen. Op weg naar ons adres in 'off the map'.

De gestrande walvissen hebben wij niet gezien, Anita en Martin. Dat was een foto van de NOS die Tessa ons had gestuurd. Anders hadden wij er niets van geweten.
    Wij zijn er op dit moment overigens wel in de buurt, maar door de bochtige weg doe je er wel een paar uurtjes over om er te komen. De meeste walvissen hebben het schijnbaar ook niet gered. :-(( Wij hebben andere plannen. Maar zo'n walvis in natuurlijke omgeving maakt zeker indruk, net als die paar honderd dolfijnen bij elkaar!

• 20 Februari 2015 - 16:29

Alice Oosterhof:

JAAAAAA hier heb ik op gewacht , geweldig! wat mooi om dat mee te maken ! Het is een mooie wereld.